Stichting ééndiabetes - Homepagina

Veerle over Voeding - ’De beste voedingsmiddelen voor diabetes’?

woensdag 13 december 2017

Op een random avond zat ik op mijn telefoon via Facebook door wat linkjes heen te klikken en kwam ik op een artikel met de kop 'De beste voedingsmiddelen voor diabetes'. Dat trekt mijn aandacht: want maken ze het onderscheid tussen type 1 en type 2? Waarom zouden die voedingsmiddelen ‘het beste’ zijn? Ik kwam terecht op de website van ‘A Healthy Life’. Een lijst met 'de beste voedingsmiddelen' voor diabetes, ‘zowel type 1 als type 2’ staarde me aan. Daar gaan we ...


1. Vette vis. Want het is belangrijk om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen voor ‘diabetici’. Laten we duidelijk zijn: het is belangrijk voor iedereen om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen. Daarbij worden onderzoeken genoemd waarbij triglyceriden en ontstekingsmarkers worden gemeten. Huh? Wat hebben die met mijn diabetes te maken? 

 

2. Bladgroen. Want weinig calorieën en weinig koolhydraten dus geen stijging van de bloedglucosespiegel. Dat is helemaal waar. Vervolgens wordt een onderzoek aangehaald wat dit bewijst voor type 2. En type 1 dan? 

3. Kaneel. Pfrt. ‘Nuff said. 

4. Eieren. Een verzadigd gevoel, antioxidanten die de ogen beschermen, vooral het eigeel eten, en wederom onderzoek naar type 2. 

5. Chiazaden. ‘Enorm goed voor mensen met diabetes’. Veel vezels, weinig koolhydraten (dus weinig schommelingen). ‘De kleverige vezels in chiazaden kunnen zelfs de bloedsuikerspiegel verlagen door de snelheid te vertragen waarop voeding door de darmen beweegt en wordt opgenomen’. Oké, dan krijg ik dus pizza-taferelen van m’n yoghurt met chiazaad omdat de koolhydraten langzamer worden opgenomen. Wil ik dat? 

6. Kurkuma. Versterkt de gezondheid van je nieren. Kan dus geen kwaad. Wel combineren met zwarte peper want anders wordt het niet goed opgenomen. Of het ook werkt voor type 1 ...?

7. Griekse yoghurt. Een goede gezondheidsoptie voor ‘diabetici. Yoghurt en andere zuivelproducten leiden tot gewichtsverlies. Hoe dan? Als ik 5000 kcal per dag aan yoghurt ga eten word ik toch echt dikker. Maar, als ik m’n 3 boterhammen met pindakaas bij m’n ontbijt vervang door een bakje yoghurt – tsja, dan val ik wel af. 

8. Noten. Vezels en weinig koolhydraten. En dit: ‘Diabetici die dagelijks 30 gram walnoten aten gedurende een jaar verloren gewicht, hadden een betere lichaamssamenstelling en aanzienlijk lagere insulinewaarden’. Lijkt toch ook weer alleen voor type 2. Wie wil dit met type 1 testen? 

9. Broccoli. Want weinig calorieën, veel vitaminen. Ook worden van broccoli je bloedglucosewaarden stabieler. Wel weer alleen voor type 2 

 

Do you get the picture? Andere voedingsmiddelen op de lijst zijn extra vierge olijfolie, lijnzaad, appelazijn, aardbeien, knoflook, pompoen, shirtaki noodles (?). De volgende keer als iemand je dus vertelt waarom je kaneel, eieren of chiazaad moet eten: 99% van de onderzoeken die daarnaar kijken zijn voor type 2. Jammer dat de schrijver van het artikel dat even negeert… 


Bron: https://www.ahealthylife.nl/16-beste-voedingsmiddelen-diabetes/



Volg Veerle op Instagram!

Over de schrijfster: 

Veerle (1989) werkt als medewerker communicatie en voorlichting bij JDRF Nederland. Veerle heeft zich sinds haar diagnose ondergedompeld in de wereld van gezonde voeding en beweging en hier schrijft zij maandelijks over op ééndiabetes in het item 'Veerle over Voeding'. Daarnaast is ze dol op alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van type 1 diabetes en helpt ze ééndiabetes met het organiseren van offline activiteiten. Veerle heeft sinds 2013 type 1 diabetes en gebruikt een pomp, op dit moment de Kaleido. 

 

Meer lezen?

Veerle over Voeding - Feiten en fabels over brood

Diabetes apps, welke zijn er en gebruiken we ze?

Column Anne - Een beetje opstandig




terug naar categorie

Stichting ééndiabetes Nieuwsbrief!


Wil jij ook alle ééndiabetes highlights van de maand in je mailbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief! Om je aan te melden klik je hier.

Banner:


Stichting ééndiabetes

Hoi!

Wij zijn Stichting ééndiabetes, een stichting voor en door jong- volwassenen met type 1 diabetes. Met onze website en verschillende projecten richten we ons niet op de problemen waar je als jongvolwassene tegenaan loopt, maar juist op de oplossingen en de mogelijkheden. Wij staan voor een positief en eerlijk geluid over type 1 diabetes. En wij vinden het leuk om iets van jou te horen! Mail ons met je verhaal, tip, ideeën of voor serieuzere zaken. Meld je bijvoorbeeld aan als vrijwilliger! Stuur een berichtje op Twitter, Facebook of Instagram. Vinden we leuk! 

 

Want type 1 heb je niet alleen!


E-mail ons: info@eendiabetes.nl
Bellen mag ook: 06 25 16 74 96


Wie wij zijn en waarom we stichting ééndiabetes hebben opgericht vind je bij 'Over ons - Stichting ééndiabetes'

 

Mede mogelijk gemaakt door
van der Waal Webdesign PC Graphics
 
 
Mede mogelijk gemaakt door
van der Waal Webdesign PC Graphics

eendiabetes Contact

info@eendiabetes.nl
Tel: 06 25 16 74 96
KvK: 56846851
IBAN: NL66 RABO 0179180274